Het economieonderwijs in Nederland zit vast in modellen. Studentenbeweging Rethinking Economics wil het terugbrengen naar de sociale werkelijkheid, waar klimaatverandering en ongelijkheid wél een rol spelen. Met schokkende publicaties en inspirerende festivals willen zij het onderwijs hervormen. “We hebben in de BV Nederland geen patiënten meer, maar cliënten. Alles draait om de markt.”
Op een prachtige binnenplaats, iets bescheidener maar toch vergelijkbaar met topuniversiteiten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, is al 22 jaar de campus van University College Utrecht (UCU) te vinden. Maar dit eerste University College, waar bachelorstudenten geheel in Amerikaanse stijl de brede opleiding Liberal Arts and Sciences volgen, is ook het toneel van een andere vernieuwende onderwijsinstelling. Op dit terrein is sinds 2003 namelijk ook de Utrecht University School of Economics (USE) gehuisvest.
“Het is een enorm privilege om hier te studeren,” vertelt economiestudente Elisa Terragno Bogliaccini. De 25-jarige Chileense volgt niet alleen een bachelor aan USE, maar zit er ook in de opleidingscommissie en is studentenambassadeur. “En dat terwijl ik de eerste negentien jaar van mijn leven in Chili en Spanje letterlijk niets wist van serieuze zaken als economie en politiek. Ik wist niet eens wat een economische crisis was, of hoe een regering tot stand komt!”