Opnieuw is het aantal krantenlezers in Nederland gedaald. Dat is een van de uitkomsten van het jaarlijkse Reuters Digital News Report, dat afgelopen week verscheen. Hebben Nederlandse dagbladen nog wel een toekomst? Naar die vraag deed adjunct-hoofdredacteur Max van Geuns de afgelopen maanden onderzoek.
Al twintig jaar lang dalen krantenoplages wereldwijd. In Nederland is de betaalde krantencirculatie zelfs gehalveerd, en daarmee ook het inkomen van de Nederlandse nieuwsmedia. Daarom heb ik als economiestudent en journalist, die ook uit eigenbelang benieuwd is naar de toekomst van de journalistiek, onderzoek gedaan naar online verdienmodellen van zes grote Nederlandse dagbladen: De Telegraaf, het Algemeen Dagblad (AD), De Volkskrant, het NRC Handelsblad (NRC), Trouw en het Financieele Dagblad (FD).
Vijf maanden lang verdiepte ik me in journalistiek en economisch onderzoek naar online verdienmodellen van kranten. Nauwlettend volgde ik het nieuws over betaalmuren en analyseerde ik offline en online oplagecijfers, op zoek naar betaalmuur-strategieën die werken. Maar de belangrijkste informatie heb ik uit interviews met 24 experts in het journalistieke veld: van onderzoekster Klaske Tameling tot Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque en van FD-journaliste Hella Hueck tot Persgroep-topman Frits Campagne.